星期一, 3月 31, 2008

【轉貼】全球化的衝擊 平民經濟終結貧窮

2008.03.31

全球化的衝擊 平民經濟終結貧窮
天下雜誌

三月二十二日,台灣人選出了領導未來的新總統,選戰激情落幕後,有哪些是新政府上台不得不面對的真相?
過去五十多年來,台灣跟著席捲全球的超級資本主義、自由市場潮流把台灣經濟帶上巔峰,但最近十年以來,全球化帶來的衝擊也帶來空前的低迷。(見《天下》第三八七期「超越貧窮線」封面故事系列),其中影響最大也最無助的就是平民階級的人們。

然而,一股平民經濟的合作互助力量在此時開始蘊釀,在地人們運用自力更生與彼此互相貢獻的合作精神,讓失業者有工作,也幫弱勢的人找到打拚的機會。

社會角落的微型力量厚植著社會資本,為平民階級找到了迎戰全球化衝擊的生存之道。

當下,台灣的農業有何優勢?什麼樣的人開始致力這片農金產業?新政府又該有什麼樣的農產業、社會產業政策以提高民間就業率?

車子開進位於桃園縣楊梅鎮茶業改良場的一條通道,入口處右邊是一個圍著磚牆的墓園,左邊則是一片種滿黃色魯冰花的花圃。

幾十年前賺人熱淚的電影「魯冰花」,開始的鏡頭裡那一片滿山遍野的小黃花,就是魯冰花。

魯冰花雖然沒有盛開的花態,看起來卻很可愛。對於買不起肥料的茶農來說,又非常的可敬。魯冰花是一種奉獻的花,長在茶樹下,花開燦爛之際就被犁入土地,作為茶樹的花肥,讓茶樹開得更加茂盛。

魯冰花「雖然死了」,卻換來了「很香很甘的茶」。

「魯冰花」電影畫面中展現的常常是美麗如畫的鄉村,但故事主人公──農人的生活卻是極其艱苦的。艱辛的生活和優美的環境,這種極端對照讓人看後更難以忘懷。農業成為超越貧窮的魯冰花

過去五十多年來,台灣跟著席捲全球的超級資本主義、自由市場潮流把台灣經濟帶上巔峰,最近十年以來,全球化卻也帶來空前的低迷。

於是當過去台灣經濟靠科技產業與製造產業躍上世界舞台時,只扮演市場經濟路邊的草花──魯冰花角色的農業,開始成為都市工作人失去工作或提早退休時的一個生活緩衝,也是養生的經濟肥料。

其餘內容請閱:
http://news.chinatimes.com/2007Cti/2007Cti-Focus/2007Cti-Focus-Content/0,4518,9703310161+0+0+115649+0,00.html

4 則留言:

匿名 說...

If you wish for to obtain much from this paragraph then you have to apply such strategies
to your won website.

Here is my web page women pussy Free

匿名 說...

hey there and thank you for your information – I have certainly picked
up something new from right here. I did however expertise
some technical issues using this website, since I experienced to
reload the website lots of times previous to I could get it to load properly.
I had been wondering if your web hosting
is OK? Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective fascinating content. Make sure you update this again very soon.

My web blog; earn money online easy

匿名 說...

Thanks very nice blog!

My web site ... psn code

匿名 說...

I love your blog.. very nice colors & theme.

Did you make this website yourself or did you hire someone to
do it for you? Plz reply as I'm looking to create my own blog and would like to know where u got this from. many thanks

Also visit my web-site - psn code Generators